A feladathoz nem tartozó, csak az érdeklődőknek, az önálló továbblépéshez ajánlott irodalmak és szempontok
Ha érdekli a szupervízió, és kevesli az ismereteit, akkor tanulmányozza HAWKINS-SHOHET (2006b) fejezetet az alapokról, (2006c) fejezetet pedig az intézmények közötti hálózatok számára végzett szupervízióról!
Mitől függ, hogy a hálózat számára lehet-e meghatározni közös célokat? Ki határozhatja meg a feladatokat, ki végezheti az összehangolást és az ellenőrzést?
Mitől függ, hogy a humánszolgáltatásokat azonos szervezetben, különböző, de egymással együttműködő szervezetekben, vagy pedig érdemi együttműködés nélkül végzik? Milyen elméleti modellt ismer, mely alkalmas ennek magyarázatára?
Milyen gyakorlati jellemzők akadályozzák a magyarországi humánszolgáltató intézmények esetében az intenzívebb együttműködést?
HAWKINS-SHOHET (2006a, eredeti megjelenés 2000, a legújabb kiadásról lásd az irodalomjegyzéket) a menedzsment szakirodalomból CASEY (1985) rövid tanulmányára hivatkozik, mint amely annak elemzését adja, mikor hatékony és mikor nem a feladatokat csoportban végeztetni a dolgozókkal. Azóta a vezetéstudománynak is sok plusz mondanivalója van a témában, a HR menedzsment témáira alkalmazott mikroökonómia (LAZEAR 2006, eredeti megjelenés 1998) pedig - a vezetéselméleti tankönyvek szinte mindegyikével szemben - önálló témaként, átfogóan foglalkozik a csoportmunkával.
Hasonlítsa össze a CASEY (1985) és a LAZEAR (2006) modelljeit a hatékony csoportmunka feltételeiről! (LAZEAR fejezetéből itt azokat a részeket adtam meg, amelyek kötelező olvasmányok is a vizsgához.)
Szedje össze egy elérhető, kereshető, és viszonylag friss HR menedzsment kézikönyvből (például DESSLER 2002, az általam kiválasztott részeket lásd irodalomjegyzékben), mely témakörök kapcsán és hogyan foglalkozik a csoportmunkával! Hasonlítsa ezt össze LAZEAR (2006) modelljeivel!
Irodalom:
CASEY, D. (1985): When is a team not a team? Personnel Management, Vol. 17 No .1
DESSLER, G. (2002): Human Resource Management. Kilencedik kiadás. Prentice Hall. 88-90. 215-219., 319., 350-352., 384-387., 390-391., 425-426., 458-461., 470-473. o.
HAWKINS, P. - SHOHET, R. (2006b): A szupervízió feltérképezése: a szupervízió modelljei. Megjelent: Bányai Emőke (vál., szerk.): Szupervízió és tereptanulás a szociális munkában (Válogatás az angol nyelvű irodalomból). Hilscher Rezső Szociálpolitikai Egyesület - ELTE TÁTK Szociális Munka és Szociálpolitikai Tanszék, 133-155. o.
HAWKINS, P. - SHOHET, R. (2006c): A hálózatok szupervíziója. Megjelent: Uo., 177-190. o.
(A HAWKINS-SHOHET (2006a, b, c) könyvfejezeteket az eredetiben Supervision in the helping professions, An individual, group and organizational approach című munka második kiadásából - Open University Press, Buckingham, Philadelphia, 2000 - fordították. Az érdeklődőknek érdemes a jelentősen bővített harmadik kiadást használni, melynek újdonságairól itt olvashat.)
LAZEAR, E. P. (2006): A humán erőforrások közgazdaságtana vállalati vezetők részére. Nemzeti Tankönyvkiadó. 12. (Munkacsoportok) fejezet, 313-327., 336-352. o. (kimarad: Részvények és részvényopciók és Részvényeladási opciók alfejezetek)