(Példa összetett intézményi tervezést igénylő problémára)
Milyen elméleti megfontolások illetve empirikus megfigyelések szólnak amellett, hogy a magyarországi közoktatás teljesítményének kritikus tényezője a pedagógusok kontraszelekciója?
Van-e alternatívája a "pályakezdő tanárok béremelése → a pedagógus pályára kerülők javuló minősége → eredményesebb tanulói képességfejlesztés" logikai összefüggésre alapozott programnak? Milyen szakpolitikai beavatkozás képzelhető el, amelyről elfogadható érvényességgel előre jelezhető és utólag megfigyelhető, hogy kitől milyen ráfordítást igényel, és mi a hatása? Érzelmek és vágyálmok helyett, használjunk az egyéni önérdekkövetésre visszavezethető érveket!
Elemzés és tervezés, szakpolitika és a szervezeti menedzsment kapcsolata
Kérdések az esetmegbeszéléshez:
Tekintsük át, hogyan lehet nemzetközi összehasonlításokat tenni a magyarországi közoktatás ráfordításairól és eredményeiről!
A nemzetközi vizsgálatok szerint milyen tényezők határozzák meg egy ország közoktatási rendszerének sikerét? Mi a szerepe a tanárok általános képességeinek, az eredményes pedagógiai technológiák ismeretének, az iskola mint munkaszervezet menedzsmentjének? Hogyan lehet ezeket javítani, fejleszteni?
Milyen elven bérezik a pedagógusokat? A tanulmányaink alapján mutassuk meg, milyen közgazdaságtani logika támaszthatja alá ezt! Beszéljük meg, hogy az empíria alátámasztja-e a rangidősséggel emelkedő béreket, s egyáltalán, hogyan lehet ezt empirikusan ellenőrizni? KERTESI-KÉZDI (2005) alapján (324-333. o.) beszéljük meg, miként értelmezhető a hátrányos helyzetű gyerekek iskolai elkülönülése az EHRENBERG-SMITH (2003) 8. fejezetében ismertetett kiegyenlítő bérkülönbségek elméletével!
Hogyan lehet mérni a pedagógusok teljesítményét? Milyen lehetőségei illetve kockázatai vannak a teljesítménybérezésüknek, mik az erre vonatkozó nemzetközi empirikus tapasztalatok?
Milyen várható hatása lenne (lett volna) a munkaszervezetekben, ha (ahogyan tervezték) jelentősen megemelik a pályakezdő pedagógusok bérét? Vajon várható-e a konfliktusok csökkenése egyéb célszerű menedzsment intézkedésektől, mint a munkamegosztás módszeres befolyásolása, a tantermi technológiák fejlesztése, a kollegiális megsegítés formáinak ösztönzése stb.?
Vitassuk meg, milyen választásai vannak a pedagógus szakszervezeteknek! Várható-e tőlük, ha igen, milyen feltételekkel, innovatív magatartás, mint például egyfajta "versenyképességi megállapodásban" való részvétel, a tagság kiterjesztése eddig kevésbé szervezett csoportokra, a tagság egy részének kicserélődése?
A fenti megfontolások érvényesítése mennyiben tekinthető a MILGROM-ROBERTS (2005) értelmében vett (lásd még KERTESI 2008b és HAMECZ 2008) hatékonyan működő intézményi mechanizmus tervezésének (vagyis a döntéshozási folyamat elemeinek megkülönböztetésének és alkalmas összeállításának)?
Az előzetes tennivalókhoz és az olvasmányjegyzékhez kattintson a tovább gombra vagy a bejegyzés címére!
Az esetmegbeszélés előtt olvassa el és foglalja össze írásban:
Keresse meg az irodalomban annak empirikus bizonyítékait, hogy Magyarországon nemzetközi összehasonlításban túl sok pedagógus az ország gazdagságához képest alacsony bérért az elvárhatónál rosszabb eredménnyel oktat!
Foglalja össze VARGA (2008a, 2008b, 2007) alapján, milyen empirikus bizonyítékok utalnak a pedagógusok kontraszelekciójára a rendszerváltás után!
Milyen szakpolitikai intézkedést javasol MCKINSEY & COMPANY (2007) (lásd még MOURSHED 2008 és KERTESI 2008a) a pedagógusok kontraszelekciójára, és mire alapozva számít ennek sikerére?
(Kapcsolódó téma: Közoktatás kontra felsőoktatás: a menedzsment néhány elemének összehasonlítása)
Irodalom:
EHRENBERG, R. G. - SMITH, R. S. (2003): Korszerű munkagazdaságtan. Elmélet és közpolitika. Panem Kiadó. 8. (Kiegyenlítő bérkülönbségek és munkaerőpiacok) fejezet, 272-307. o.
HAMECZ ISTVÁN (2008): Korreferátum Kertesi Gábor A közgazdasági szemlélet szerepe a közoktatás megújításában című előadásához. Előadásdiák az Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal könyvbemutató szakmai konferenciáján, november 25. (letöltés)
KÁRPÁTI ANDREA (2008): Tanárképzés, továbbképzés. Megjelent: Fazekas Károly - Köllő János - Varga Júlia (2008): Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért. Magyarország Holnap Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal - ECOSTAT. 8. fejezet, 193-196., 203-204., 206. o. (letöltés)
KERTESI GÁBOR (2008a): Előadásdiák a Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? (McKinsey & Company, 2007) elemzés magyarországi bemutatóján, január 25. (letöltés)
KERTESI GÁBOR (2008b): A közgazdasági szemlélet szerepe a közoktatás megújításában. Előadásdiák az Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal könyvbemutató szakmai konferenciáján, november 25., 1-13. dia (letöltés)
KERTESI GÁBOR - KÉZDI GÁBOR (2005): Általános iskolai szegregáció, I. rész: Okok és következmények. Közgazdasági Szemle, április. "A tanári munka minőségének meghatározó szerepe" fejezet, 324-333. o. (csak ez!) (letöltés)
MCKINSEY & COMPANY (2007): Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? (letöltés)
MILGROM, PAUL-ROBERTS, JOHN (2005): Közgazdaságtan, szervezetelmélet és vállalatirányítás. Nemzeti Tankönyvkiadó. Járadékvadászat, befolyásolási költségek és hatékony döntési rutinok alfejezet, 361-376. o.
MOURSHED, MONA (2008): Előadásdiák a Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? (McKinsey & Company, 2007) elemzés magyarországi bemutatóján, január 25. (letöltés)
VARGA JÚLIA (2008a): Az iskolaügy intézményrendszere, finanszírozása. Megjelent: Fazekas Károly - Köllő János - Varga Júlia (szerk.): Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért. Magyarország Holnap Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal - ECOSTAT. 10. fejezet, 240-245., 249. o. (letöltés)
VARGA JÚLIA (2008b): Előadásdiák az Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal könyvbemutató szakmai konferenciáján, november 25. 4., 8-12., 17-20. dia (letöltés)
VARGA JÚLIA (2007): Kiből lesz ma tanár? Közgazdasági Szemle, július-augusztus (letöltés)